vrijdag 3 augustus 2012

Thaise groene curry




Nadat ik 2 jaar geleden een rondreis door Thailand en Laos heb gemaakt, ben ik helemaal verliefd geworden op het eten daar! Ik heb daar in een dikke maand, geen enkele behoefte gehad aan pasta, friet of aardappelen. De rijstgerechten en vooral de bijgerechten bestaande uit vlees en groentes waren verrukkelijk! Een van mijn lievelings curies toen en nog steeds is de groene curry. Ik maak curry pasta’s het liefst zelf omdat naar mijn mening, de supermarkt curies lange na niet in de buurt komen van de echte curry smaak! Gelukkig zit er een toko in de buurt, die ook na mijn werk nog open is, dus aan verse ingrediënten geen gebrek! Wat ik altijd standaard in huis heb zijn: limoen blaadjes (diepvries), sesamolie, goede vissaus, garnalenpasta (basis van de curry, stinkt heeeeeeeel erg!) en pepers (ook diepvries). Onderstaande mijn recept voor groene curry, het recept van de curry pasta volgt nog!

De groene curry is fris van smaak, door het limoengras, limoenblaadjes, Laos en limoensap.

 
Ingrediënten (kies de groenten die je lekker vindt):
  •          Curry pasta
  •           Noodles of rijst
  •           Kokosmelk (let op het kokospercentage in de melk, 80% is goed)
  •           Vissaus ipv zout
  •           Sesam of rijstolie
  •           Limoenblaadjes
  •           Boontjes
  •           Champignons
  •           Baby maïs
  •           Varkensfilet
  •           Cashewnootjes

Recept:
Zorg ervoor dat de groentes en het vlees in stukjes zijn gesneden, zodat alles snel en kort kan bakken in de pan, kook de boontjes even van te voren totdat ze beetgaar zijn. Snijd ook de limoenblaadjes in dunne reepjes zonder nerf. Zet water op voor de rijst of noodles. Verhit in de pan een beetje sesam of rijstolie, voeg hierna 1 eetl . curry pasta toe en bak dit even (let op, sommige pasta’s zijn scherper als andere, pas de hoeveelheid hier op aan!). Voeg dan het vlees toe en bak dit bijna gaar, voeg daarna de groentes toe en bak deze mee, gebruik de vissaus en de limoenblaadjes om extra smaak toe te voegen. Als alles gebakken is voeg dan de kokosmelk toe.  Voor een droge curry is dit niet nodig, maar zelf vind ik een beetje kokosmelk lekker en het maakt het iets minder pittig! Kook ondertussen de rijst of de noodles. En dan is de curry klaar! De cashewnootjes kun je het beste in kleine stukjes roosteren voor wat extra smaak, voeg deze op het einde toe op je bord. 

Smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten