woensdag 10 juli 2013

Orzo met zelfgemaakte pesto

De laatste weken heb ik verschillende malen orzo klaar gemaakt. De eerste 2 keer met een saffraansausje (deze zal ik een andere keer posten) en gisteren met pesto. Omdat het gisteren heerlijk zomer weer was, en ik een nieuwe staafmixer heb gekregen  voor mijn verjaardag (en deze wilde uitproberen) wilde ik graag orzo met zelfgemaakte pesto maken. Orzo lijkt op rijst, maar is gemaakt van hetzelfde type tarwe als pasta. Orzo wordt veel gegeten in Italië, maar ook in Griekenland of Turkije, vaak in soepen of salades.










Ingrediënten:

Pesto
  •  Basilicum, een bakje of klein plantje
  • Parmezaanse kaas, 2 handen vol
  • Olijfolie, paar flinke scheuten
  •  Gegrilde pijnboompitjes
  •  Balsamico azijn, eetl.
  • 1 ansjovisje ipv zout
  • Peper
Orzo
  • Orzo (verkrijgbaar in sommige supermarkten en de groothandel. Soms ook in Turks/Marokkaanse winkels)
  • Sjalotje
  • Kippenbouillon
  • Peper & zout


Recept:
De orzo maak ik klaar á la risotto. Ik fruit daarom eerst een uitje aan voeg dan de orzo toe, bak de orzo heel even mee en voeg dan beetje bij beetje bouillon toe om de orzo te garen. Dit duurt ongeveer 10-15 min. Aan het einde laat ik de orzo droog koken en voeg ik een handvol parmezaan toe, zo wordt het lekker romig. Hierna voeg ik 2 tot 3 eetlepels pesto toe en breng ik de orzo met peper en zout verder op smaak.
De pesto heb ik gemaakt door gewoon alles in de keukenmachine/blender te doen en te mixen. Voeg naar smaak iets meer basilicum, kaas of pijnboompitjes of olijfolie toe wanneer de pesto te droog is of niet voldoende smaak heeft.


Orzo is dus erg makkelijk klaar te maken en omdat de korrel kleiner is dan de gemiddelde pasta soort werkt orzo denk ik beter met een lichte saus of in salades.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten