maandag 5 augustus 2013

Quinoa burger

Om in de Vega quinoa sfeer te blijven een recept van mijn zelfgemaakte quinoa burger. Het recept is geïnspireerd om de quinoa burger van restaurant Ons in Eindhoven, die vond (want ze hebben hem helaas niet meer) ik erg lekker!

 Ingrediënten:
Als broodje heb ik Turks brood genomen daarbij een kleine salade van rucola en radijsjes. De hoeveelheden van het mengsel heb ik niet afgemeten. Ik heb ongeveer een half bosje wortelen en 1 klein blikje linzen gebruikt. Het deeg moet niet te vochtig zijn, anders vallen de burgers uit elkaar!

De burger:
- Wortels (geraspt)
- Quinoa
- Uitje
- Groetenboullion
- Linzen
- Cheddar
- Paprika poeder
- Cayenne peper
-1 ei
- Paneermeel, broodkruim of lijnzaad (binding)
- Beetje bloem

Grieks yoghurt sausje:
- Griekse yoghurt 2 eetl
- Crème fraiche 1 eetl
- Citroensap (halve citroen)
- Knoflook (half teentje)
- Honing ( 1 theel)
- Munt (handvol)
- Peterselie (handvol)

                                                                                    Recept:
Spoel de quinoa goed af (zoals verteld in het vorige quinoa recept) kook de quinoa vervolgens in de groentenbouillon. Rasp de wortelen, snijd een uitje heel fijn, en zorg ervoor dat de linzen goed uitgelekt zijn, en meng dan dit alles in een kom. Voeg dan flink wat geraspte cheddar aan toe (ik hou van kaas!). Breng het mengsel op smaak met paprika poeder, cayenne peper, peper en zout. Wanneer de quinoa gaar is voeg deze dan toe aan het mengsel. Proef hierna goed en voeg wat extra kruiden toe. Voeg nu het eitje en het bindmiddel na keuze toe en een beetje bloem. Laat het mengsel nu goed afkoelen in de koelkast (30 min).

Maak ondertussen het Griekse yoghurt sausje door de ingrediënten te mengen en op smaak te brengen met een beetje peper en zout.

Als het mengsel goed gekoeld is kan er begonnen worden met het maken van de burgers. Bak deze in de pan en klaar is kees!








Geen opmerkingen:

Een reactie posten