woensdag 6 februari 2013

It’s all about sushi!




Sushi sushi sushi! Na een lange radio stilte eindelijk weer een nieuw bericht! Na veel kerst en Nieuwjaars gekokkerel helaas met krukken (knieoperatie) nu weer helemaal krukloos en bewegingsvrij in de keuken te vinden. Dit heb ik gevierd met sushi en scropino, hmm! Alles natuurlijk zelf gemaakt. Dus vanaf nu weer nieuwe recepten, restaurant en kookboeken recensies die ik ook wil gaan schrijven!

Ow ja, en nog even over die knieoperatie. Ik kon het niet laten een foto te maken van de menukaart die ik er kreeg en het eten zelf. Ik was namelijk blij verrast! Geen topkwaliteit natuurlijk maar dikke prima voor een ziekenhuis (Ooisterwijkse kliniek).




  Ziekenhuisfood!!



 Recept voor California roll en salmon role

Ingrediënten:
-          Sushi rijst (grote mok vol)
-          Zeewier bladen
-          Rolmatje
-          Japanse mayonaise
-          Rijst/wijn azijn
-          Rijstolie
-          Advocado
-          Komkommer
-          limoen
-          Zalm (goede kwaliteit)
-          Surimi sticks (goede kwaliteit)
-          Sesamzaadjes
-          Zalmeitjes
-          Wasabi
-          Soya saus

Recept:
Op internet zijn heel veel sushi tutorials te vinden, zo heb ik ook sushi leren draaien. Het belangrijkste is dat je verse ingrediënten gebruikt. Zalmeitjes zijn erg lekker, en zien er mooi uit maar zijn niet overal te verkrijgen. Sesamzaadjes zijn een goede vervanger!
De rijst moet van te voren lang koken en goed afkoelen. Meng de rijst wanneer deze is afgekoeld met 1 eetl. rijst azijn en 1 eetl. rijstolie. Meng alles goed. Wanneer je de rijst aanbrengt op het zeewierblad maak je handen dan goed nat, dan plakt de rijst niet zo erg aan je handen. Wanneer je de rijst verdeeld hebt strooi dan de zalmeitjes of sesamzaadjes op de rijst en druk ze voorzichtig aan.
Voor de California role gebruik ik de surimi sticks, avocado en komkommer als vulling, hierop doe ik een laagje Japanse mayonaise.
Voor de salmon role besprenkel ik de zalm met limoensap en gebruik ik de zalm en avocado als vulling, ook hierop doe ik een laagje Japanse mayonaise.
Goed rollen en klaar is de sushi!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten